Een webshop draait vooral om conversie: het aantal producten dat je per bezoeker kunt verkopen. De webwinkel moet er vooral voor zorgen dat je bezoekers betalende klanten worden. Een hogere conversie is een direct resultaat van een fijne winkelervaring. Maar hoe doe je dat? Je kunt een webshop laten maken waarbij je de klant nooit uit het oog verliest. Denk vanuit zijn of haar perspectief en geef ze precies wat ze nodig hebben. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je inkomsten laat liggen.

Lees deze 10 tips om meer uit je webshop te halen:

1. Weet wie je klanten zijn

doelgroepJe doelgroep bestaat uit bezoekers die producten of diensten op je website aanschaffen. Zorg ervoor dat je weet waar zij warm van worden! De aanschaf van een product is een beslissing die op basis van emotie wordt gemaakt. Probeer er dus achter te komen wat je bezoeker precies wil zien in je webshop. Wanneer je je bezoekers echt begrijpt kun je doelgerichter werken. Test bijvoorbeeld verschillende afbeeldingen en teksten bij een product om te zien wat beter werkt.

2. Simpele navigatie

Potentiële kopers moeten je websshop begrijpen. Zorg ervoor dat ze makkelijk van A naar B kunnen en maak het je bezoekers niet te moeilijk. Onthoud: een simpele en snelle navigatie werkt vaak beter dan eentje die alleen draait om het uiterlijk!

hoger esolutie webshop

3. Hoge resolutie afbeeldingen

Het allerbelangrijkst: zorg voor goede afbeeldingen! Een afbeelding in hoge resolutie waarop je het product perfect kunt zien is een absolute must. Je klanten willen weten wat ze kopen, geef ze dus wat ze willen. Een afbeelding die je kunt in- en uitzoomen en vanuit verschillende hoeken kunt bekijken zijn bewezen conversie-boosters.

4. Gedetailleerde en aansprekende productinformatie

Productinformatie draait niet alleen om goede seo teksten. Het gaat om de manier waarop je de informatie presenteert. Je kunt beschrijven dat een schoen waterdicht is, maar ook waarom dat zo is en welk voordeel dat oplevert voor je klant. De productinformatie moet compleet, interessant en aantrekkelijk zijn.

5. Product video’s

Shoppers houden van een webshop met interactieve elementen die een doel dienen, bijvoorbeeld product video’s. Bezoekers van een webshop kunnen het product niet aanraken of voelen. Video komt daarbij het dichtst in de buurt. Met video maak je je product ‘levend’. Het is een subtiele manier om het aantal verkopen te verhogen.

6. Zichtbaarheid winkelwagentje

Zorg ervoor dat de winkelwagen altijd zichtbaar is, bij voorkeur in de rechter bovenhoek van het scherm. Kopers hebben de neiging om de items in de winkelwagen te controleren. Daarom moeten ze altijd direct bij het aankoopoverzicht kunnen. Is je winkelwagen onzichtbaar of pas aan het einde van het aankoopproces te zien? Grote kans dat je conversie verliest.

7. Geen afleiding aub!

Ik zie veel webshops met product advertenties op de betaalpagina, of links naar een bepaald blog. Het lijkt aantrekkelijk om je bezoekers verwante producten voor te schotelen om ze meer geld uit de zak te kloppen. Doe het niet. Kopers houden er niet van om afgeleid te worden en je maakt het proces onnodig moeilijk. Bied alleen de informatie aan die je bezoekers willen zien. Dat levert de meeste verkopen op.

8. Korting duidelijk weergeven

Bied je korting aan? Laat het duidelijk op je webshop zien, bij voorkeur op de homepage. Als je wilt dat een korting bijdraagt aan je conversie moet je ervoor zorgen dat het direct de aandacht van je bezoeker heeft. Verwerk de korting direct in de prijs en laat zien hoeveel procent eraf gaat.

9. Laat je contactinformatie zien

Iets simpels als duidelijke contactinformatie draagt bij aan een conversievriendelijke webshop. Dat komt omdat online shoppen draait om vertrouwen. Als klanten je site vertrouwen, zullen ze eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Wees niet bang dat je inbox volgestort wordt met onnodige vragen. Als je alleen al je contactinformatie duidelijk laat zien, kun je er vanuit gaan dat klanten je meer vertrouwen.

10. Verschillende betaalmogelijkheden

Sommige klanten zullen moeite hebben met het delen van credit card informatie, anderen hebben er geen probleem mee. Bedien beide groepen door meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. iDeal werkt goed voor Nederlandse klanten, Paypal beter voor internationale. Zo bied je elke klant de kans om een aankoop te doen zonder dat ze zich zorgen maken over de betaling.

Tot slot

Deze tips kunnen je helpen om meer uit je webwinkel te halen en zo de kassa te laten rinkelen. Realiseer je wel dat het onderhouden en vernieuwen van je webshop voortdurend aandacht vraagt. Blijf dus zoeken naar nieuwe mogelijkheden om je webwinkel zo conversie-vriendelijk als mogelijk te maken!

Kennismaken?

Neem contact met ons op of vraag een offerte aan.

Benieuwd naar onze gunstige tarieven? De gemiddelde levertijd van een website bedraagt slechts 1 week!