Zoekmachinemarketing verandert constant, maar het is nog steeds belangrijk om de juiste zoekwoorden op je website te plaatsen. Heb je bijvoorbeeld een dierenwinkel in Haarlem? Dan wil je dat Google je op de zoekwoorden ‘dierenwinkel Haarlem’ vindt en je gelijk een hoge positie geeft.
Maar met dit alleen het zoekwoord ben je er nog niet. Google wil steeds meer de kant op van de ’toegevoegde waarde’. Dat betekent dat niet alleen je homepage relevant moet zijn, de rest van je website moet erop aansluiten. Dat betekent dat je de rest van je website inricht met content gefocussed op zoektermen die met je belangsrijkste zoekwoord te maken heeft. Zo bied je je bezoekers meer waarde en pak je in veel gevallen extra traffic van Google mee.
Zoekwoorden vinden
Nu moet je alleen de goede zoekwoorden nog zien te vinden. Gebruik deze 7 tips om de beste zoekwoorden te vinden en je site te optimaliseren. Het is werk wat je zelf kunt doen. Je kunt het ook overlaten aan een professional. Heb je hulp nodig? Neem even contact met me op; ik kan je er zeker mee helpen!
1. Zoek Long Tail Keywords
Long-tail zoekwoorden zijn zinnen van 3 tot 5 woorden, soms meer. In het geval van de dierenwinkel kun je denken aan een zoekterm als ‘hondenvoer kopen dierenwinkel Haarlem’. Gebruik van deze zinnen is aan te raden: mensen die op zoek zijn naar langere termen zijn meestal dichter bij de aankoopfase van een product of dienst. Ook al is het totale zoekvolume lager op dit soort termen, ze trekken doelgericht verkeer dat je zeker naar je website wilt trekken.
Long-tail zoekwoorden zijn meestal niet zo competitief als kortere zoekwoorden. Daarom is de kans groter dat je met zo’n term hoog scoort in Google. Een hoge score betekent meer kans op verkeer en omzet.
Hoe vind je Long-Tail Zoekwoorden?
Er zijn een aantal tools beschikbaar die je kunnen helpen. Een voorbeeld is Longtail Pro. Dat is een bijzonder uitgebreid programma, maar wel vrij kostbaar als je het alleen gebruikt voor je eigen website. Een gratis optie is de Google Keyword Tool.
Zoektips
- Gebruik bijvoeglijke naamwoorden: goedkoop hondenvoer, bruine kat.
- Zoek op producttitels. Scoren op ‘LG XV-25252 42 inch televisie’ is makkelijker dan op ‘LG televisie’
- Check je statistieken in Google Analytics: op welke zoekwoorden word je goed gevonden en hoe kun je dat optimaliseren?
2. LSI: Latent Semantic Indexing
LSI is een wiskundige methode om de ‘semantische afstand’ tussen woorden te berekenen. Semantiek draait om de betekenis van woorden. Betekenen woorden hetzelfde? Dan is de semantische afstand laag. Denk aan ‘accelereren en versnellen’. Maar woorden kunnen ook totaal verschillen en toch met elkaar te maken hebben. ’tweedehands’ en ‘auto’ is een goed voorbeeld. De woorden staan los van elkaar. Toch ziet Google ze als verwant, omdat ze op internet vaak in die combinatie opduiken.
Hoe vind je LSI zoekwoorden?
Ook hiervoor kun je het best de gratis Keyword Tool van Google gebruiken. Zorg ervoor dat je geen vinkje hebt staan bij ‘Alleen ideeën weergeven die nauw verband houden met mijn zoektermen’. Dat levert resultaten op waarin je zoekterm in verschillende woordvolgordes voorkomt. Ook zie je verwante resultaten die je kunt gebruiken in content.
Een andere optie: log uit bij Google en tik je belagrijkste zoekwoord in Google. Onderaan de pagina krijg je een lijstje termen die verwant zijn aan je eigen zoekwoord.
3. Gebruik je locatie
Ik kom even terug op de dierenwinkel in Haarlem want ‘local search’ wordt steeds belangrijker. Google ziet vaak al waar je bent en past zijn zoekresultaten erop aan. Laat Google dus vooral weten dat jouw dierenwinkel in Haarlem zit. Dat kun je doen door je aan te melden bij Google Places. Dat werkt natuurlijk het best als je winkel ook echt in Haarlem zit.
Het wordt anders als je bijvoorbeeld vanuit huis in Haarlem werkt voor klanten in Noord Nederland. Dan moet je je website aanpassen op zoektermen die verwant zijn aan Noord Nederland. Gebruik hiervoor de Google Keyword tool of een andere variant, maar zorg dat je de plaats of regio meeneemt in je zoekopdracht. Filter op Nederlands en zoek alleen binnen Nederlandse zoekresultaten. Gebruik deze termen vaker in je content zodat Google je beter weet te vinden.
4. Gebruik Google Analytics
Krijg je al wat verkeer naar je website? Gebruik dan Google Analytics of een ander statistiekenprogramma om zoekwoorden te vinden die al werken. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden! Optimaliseer je site op die zoekwoorden zodat je nog meer bezoekers binnenhaalt. Gebruik ook variaties van deze zoekwoorden en herhaal wat werkt.
Hoe zoekwoorden vinden met Google Analytics
Ga naar Analytics en selecteer het zoekverkeer per pagina. (Geen direct, verwijzings-, of advertentieverkeer). Kijk naar de zoekwoorden die het meeste verkeer aantrekken voor elke afzonderlijke pagina. Gebruik deze woorden en varianten daarvan vaker.
5. Check je rivalen
Het is altijd een goed idee om het concurrentieniveau van je zoekwoorden te onderzoeken. het geeft je een idee van de hoeveelheid werk er nodig is om resultaten te boeken.
Betaalde programma’s nemen je een hoop werk uit handen, maar als je niet bereid bent om geld uit te geven kun je ook deze eenvoudige methode gebruiken:
Hoe hoger de gemiddelde PageRank, hoe moeilijker het is om te concurrreren op dat zoekwoord. Een slimme strategie is om één meer competitief zoekwoord te kiezen in combinatie met andere gerelateerde zoekwoorden met lage-en gemiddelde concurrentie. Dat doe je voor elke afzonderlijke pagina. Zo bouw je langzaam autoriteit op bij je eigen zoekwoorden.
Heb je zelf nog tips?
Wat werkt goed voor jou of gebruik je keyword tools die de moeite waard zijn? Laat even een berichtje achter!