Om het beste uit je SEO strategie te halen is het belangrijk dat jouw website op de juiste manier is ingedeeld. Er zijn nogal wat verschillende manieren om je website in te delen en op te bouwen met elk een eigen invloed op de rangschikking en het uiteindelijke organische verkeer naar de website.

Verschillende component om je website in te delen

Er zijn verschillende componenten die behandeld dienen te worden wanneer je een website begint te bouwen en deze gaat indelen. We hebben het hier over een hoofddomein, een subdomein, een subfolder en een ander component die het behandelen waard is, zijn microsites.

Hoofddomein

Het startpunt van het hoofddomein is altijd een goede en de juiste URL. Dit klinkt soms eenvoudiger dan het is en het is dan ook raadzaam om hier goed over na te denken en niet over een nacht ijs te gaan. De URL moet namelijk makkelijk zijn om te vinden, te zoeken en te onthouden. Waar mogelijk is het een goed idee om de URL zo kort mogelijk te houden. Het Universitair Medisch Centrum Groningen doet het bijvoorbeeld goed met UMCG.nl. Deze afkorting is de merknaam van het ziekenhuis en is kort en bondig en wordt vaak makkelijk herkend. Voor sommige, vooral MKB-bedrijven is het echter niet altijd mogelijk om de 3- of 4-letterige domeinnamen te kunnen kopen, omdat deze .nl extensies al bezet zijn. Er is een vaak goedkopere mogelijkheid voor andere extensies, zoals .io of .nu voor lokale ondernemingen, maar deze extensies zijn niet bij iedereen bekend en mensen zullen deze dan ook niet uit zichzelf gebruiken. Je type-in verkeer zal dan ook niet heel hoog zijn met deze minder populaire extensies. Daarnaast zullen mensen geneigd zijn .nl of .com in te typen en hierdoor totaal op de verkeerde plek terechtkomen of bij de concurrent belanden. Een alternatieve extensie die beter bekend is in Nederland is .nu Deze extensie biedt vaak relatief goedkopere opties dan .nl of .com.

Subdomeinen gebruiken om je website verder in te delen

Subdomeinen staan ook wel bekend als ‘third-level domeinen’. Subdomeinen worden gebruikt om het hoofdomein verder in te delen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen en we zien regelmatig dat mensen ervoor kiezen om bijvoorbeeld de blog te gebruiken als subdomein. Je krijgt dan websites als blog.sunweb.nl In deze gevallen, is het vaak wel zo dat de linkwaarde van het hoofddomein wordt afgeleid, want er is geen garantie dat zowel het sub- als hoofddomein door de zoekmachine als een en dezelfde gezien worden. Een blog is dan ook vaak beter op zijn plek in een subfolder vanwege deze reden. Een subdomein is wel ideaal om een specifieke bedrijfstak aan te duiden. Er is geen beter voorbeeld dan Google zelf om dit te bewijzen. Maps.google.nl en translate.google.nl zijn perfecte voorbeelden waarbij een bedrijfstak of divisie zijn eigen subdomein heeft. Een subdomein kan tot slot ook gebruikt worden om afgeschermde delen van je website weer te geven of pagina’s te laten zien die niet direct extra waarde aan SEO geven. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan pagina’s voor leden of loyalty members.

Subfolders zijn in de meeste gevallen een beter alternatief voor een subdomein

Er zijn gevallen wanneer het beter is om een subdomein te gebruiken, maar in de meeste gevallen is het echter een betere optie om te kiezen voor subfolders. In de URL vind je de subfolder dan ook achter de ‘/’ bijvoorbeeld op https://www.centerparcs.nl/blog, wanneer je voor deze opzet kiest, is het echter wel essentieel dat je vooraf goed bepaald welke indeling je hiervoor wil gebruiken. De opzet en structuur van subfolders dient logisch te zijn en makkelijk te begrijpen voor de gebruiker en daarmee ook de zoekmachine. Een subfolder heeft vaak ook veel onderliggende folders die je in dit stadium in ogenschouw moet nemen. Voor de naam van je subfolders is het ook belangrijk om consequent te zijn en niet met verschillende leestekens of symbolen te werken. Ook dien je ervoor te zorgen dat de naam van de subfolder makkelijk te begrijpen is voor de doelgroep en ook zo kortmogelijk gehouden wordt net als bij de URL van het hoofddomein.

Het gebruik van microsites

Het gebruik van microsites biedt veel kansen en mogelijkheden en moet ook ingedeeld worden. Met een microsite wordt in deze context een aparte site bedoelt die los staat van de hoofdpagina van een bedrijf. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan specifieke campagnes of merkpagina’s met een eigen losstaande website. Er zitten voor- en nadelen aan het gebruik van een microsite. De URL is net als bij een hoofdomein een belangrijk startpunt. Deze dient makkelijk te begrijpen en onthouden te zijn en het liefst zo kort mogelijk. Wanneer je content voor een microsite definieert, is het belangrijk om duplicate content met de hoofdwebsite te vermijden. Je wil deze pagina specifiek in de markt brengen en wil dus de zoekmachine niet in de war brengen met externe duplicate content. Een microsite is niet te verwarren met een landingspagina, omdat een microsite niet in verbinding staat of onderdeel vormt van de hoofdwebsite in tegenstelling tot een landingspagina. Daarnaast bestaat een landingspagina uit maar één pagina en heeft een microsite mogelijke meerdere pagina’s.

Nadelen van een microsite

Het is belangrijk dat een microsite in content en URL zo duidelijk en helder mogelijk is. Een potentieel nadeel, is dat gebruikers niet goed weten wat ze met de microsite aan moeten en verward raken met de hoofdsite. Wanneer mensen dit denken dan is de kans dat ze teleurgesteld worden vaak groter en zullen ze de webpagina verlaten. Een microsite heeft aanzienlijk minder content en detail dan een hoofdwebsite en zal dus ook niet aan de verwachting van een hoofdwebsite voldoen. Een ander potentieel nadeel, is dat de zoekresultaten achterblijven, omdat de microsite probeert te concurreren met de hoofdpagina. Het specifiek in de markt zetten en content afstemmen en specifiek inrichten bij gebruik van een microsite is cruciaal voor het succes.

Waarom toch een microsite opzetten?

Je denkt nu misschien er zitten wel aardig wat potentiële nadelen aan een microsite, dus waarom zou ik hier überhaupt aan beginnen? Een microsite heeft echter een ongekend potentieel wanneer deze op de juiste manier ingericht wordt en in de markt gezet wordt. Een microsite is bijvoorbeeld een ideale mogelijkheid om een nieuw product of een nieuwe lijn van een merk in de markt te zetten. Ook acties die voor een specifieke tijd geldig zijn, zoals bijvoorbeeld Black Friday acties kunnen goed werken met behulp van een microsite. Ook wanneer jouw organisatie een overkoepelend orgaan is van meerdere bedrijven of verschillende merken binnen een bepaalde categorie aanbiedt zijn microsites een goede mogelijkheid om de specifieke merken sterker te etaleren en in de markt te zetten.

Gebruik een microsite voor het testen van strategieën en verzamelen van informatie

Wanneer je nieuwe strategieën wil uittesten op het gebied van marketing in welke soort dan ook dan is een microsite vaak een ideale oplossing. Door gebruik te maken van een microsite kun je naar hartenlust jouw nieuwe marketingstrategieën uittesten en meten, zonder dat je hoofdwebsite hierdoor aangetast wordt. Je kan dan ook goed meten hoe je strategie werkt en negatieve invloeden op de hoofdwebsite uitsluiten. Een microsite is daarnaast ook een veelgebruikte manier om gegevens te verzamelen over de doelgroep. Je kan hierbij denken aan spelletjes gelinkt aan sociale media, of andere gimmicks waarmee door een koppeling aan je sociale media account gegevens kunnen worden verzameld.

Een uitgekiende strategie en goed vooronderzoek is de sleutel tot succes

Concluderend kunnen we vast stellen dat de indeling van jouw website essentieel is voor het creëren van optimaal organisch verkeer naar jouw website. Voorbereiding is ook hierbij het halve werk, want weten welke structuur het beste tot zijn recht komt voor jouw product of service in combinatie met de doelgroep, is de sleutel tot succes op dit gebied. Het type indeling van jouw website met betrekking tot het gebruik van subfolders, subdomeinen en het gebruik van microsites of landingspagina’s verschilt per bedrijf en is bepalend voor de uiteindelijke zoekresultaten en conversies.

Dit gastartikel is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud. Hij verzorgt geheel locatie onafhankelijk als digitale nomade zijnde SEO diensten voor MKB Nederland onder de alias ‘SEO Geek’.