Facebook Advertising wordt steeds vaker gebruikt om producten bij (heel) specifieke doelgroepen te promoten. Het voordeel ten opzichte van  een ouderwetse Google Ad is dat je niet alleen op de zoekterm kunt filteren, maar je doelgroep van tevoren uitkiest. Verkoop je bijvoorbeeld een online cursus breien? Dan is je doelgroep waarschijnlijk een vrouw van 45 of ouder. Je kunt nog verder selecteren en alleen vrouwen selecteren die het onderwerp breien hebben ‘geliked’. Zo kun je je doelgroep heel specifiek bepalen.

Wat werkt het beste?

De regels en mogelijkheden van Facebook advertenties veranderen constant. Het is een behoorlijk dynamisch programma wat voortdurend in ontwikkeling is. Toch ga ik proberen om je een paar richtlijnen mee te geven. Zo kun je zelf een advertentie opzetten die werkt.

  • Vermeld altijd een duidelijke, eenvoudige ‘call to action’  in de advertentie. Bijvoorbeeld: Klik hier, Koop nu, Pak je korting, of iets dergelijks. Zo weten je potentiële klanten wat ze moeten doen.
  • Heb je een bekend merk? Vermeld het altijd in de titel of tekst van de Facebook advertentie.
  • Gebruik een pakkende, relevante afbeelding met wat tekst (maximaal 20% van de afbeelding) . Het beeld is het belangrijkste element van de advertentie .
  • Wijs duidelijk op de voordelen (kenmerken , kortingen , speciale promo ) van je product.
  • Verkoop je iets? Maak duidelijk wat de prijs is, of geef aan dat je iets verkoopt. Je click through rate zal waarschijnlijk iets afnemen, maar je kunt daarmee geld besparen door het vermijden van klikken van mensen die op zoek zijn naar freebies.
  • Maak de bestemmingspagina van de link in je advertentie relevant. Zorg voor goede inhoud. Probeer niet om het verkeer direct naar je homepage te leiden, maar naar een speciale pagina over je product waar direct duidelijk is wat de voordelen zijn als je jouw product koopt.
  • Vergeet niet dat Facebook je advertentie afwijst als er meer dan 20% tekst in voorkomt.
  • Houd de frequentie in de gaten van het aantal keren dat iemand je advertentie heeft gezien. Hoe hoger deze is, hoe vaker de advertentie door dezelfde persoon is gezien. Je advertentie scoort dan waarschijnlijk minder goed.
  • Breng wat tijd door om de juiste doelgroep te fine-tunen . Targeting is waarschijnlijk de meest kritische component van succes met Facebook Ads. Maak inzichtelijk wie je kopers zijn en richt je alleen op die groep.
  • Wanneer een nieuw soort Facebook Ad vrijkomt , moet je deze meteen testen. Af en toe lanceert Facebook lanceert nieuwe vormen van reclame-uitingen op de site. De eerste maanden is het aantal kliks dan veel groter. Dat komt omdat de zogenaamde ‘banner-blindheid’ nog niet heeft toegeslagen.

Dit zijn de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden. Vergeet alleen niet om te blijven testen! Test verschillende campagnes naast elkaar en experimenteer met doelgroepen en afbeeldingen. Denk vooral niet dat je wel weet wat de beste afbeelding of tekst is voor je doelgroep. Denk niet dat je weet wat het beste beeld te gebruiken of wat is de perfecte publiek. Houd voortdurend testen van foto’s , kopieën en doelstellingen om de beste prestaties te bereiken .

Meer weten?

Je kunt bij ons een website laten maken, maar bijvoorbeeld ook je campagne bij Google Adwords of Facebook. We ontwerpen en testen de campagne voor je zodat je de beste resultaten kunt bereiken. Heb je vragen of wil je weten hoe het werkt? Neem dan eens contact met ons op!